Maleisië Borneo

21 april 2016 - Semporna, Maleisië

Wauw! Van de dingen die we tot nu toe hebben gedaan staan de laatste twee activiteiten wel in de top drie! Borneo is een ideale plek om veel dieren te spotten en dit is samen met Sumatra-Indonesië nog de enige plek waar Orang Oetans in het wild leven. De grootste kans om veel bijzondere diersoorten te zien is via de Kinabatangan rivier, die dwars door het regenwoud loopt. We verbleven drie dagen in een hutje naast deze rivier en zijn vier keer met een gids over het water geweest. We gingen er niet vanuit dat we Orang Oetans zouden zien, want deze apen leven niet in groepen dus vallen daardoor minder snel op. En ja hoor, op onze eerste dag zien we een Orang-Oetan met jong! Naast deze dieren hebben we krokodillen en bijzondere vogels gespot en makaken en neusapen. Neusapen zijn echt de lelijkste wezens, dus niet erg complimenteus dat ze die in de volksmond 'Orang Belanda' noemen (Belanda is Nederlander). Na deze geweldige ervaring gingen we door naar Semporna waar alles draait om het leven onderwater. We zouden eerst gaan snorkelen om het simpel te houden, maar eenmaal daar konden we de verleiding toch niet weerstaan om te gaan duiken. Beide hadden we heel wat jaren terug ons duikbrevet gehaald dus we kregen eerst een korte opfriscursus en gingen daarna drie mooie plekken bezoeken bij het eiland Mabul. We hebben echt geen moment spijt gehad van deze beslissing, want er was zoveel te zien: grote scholen vis, vrolijk gekleurde vissen, slangen, barracuda's, roggen, zeeschildpadden en soms iets agressievere dieren (Michael werd aangevallen door een vis)

Overmorgen vliegen we terug naar Kuala Lumpur en reizen daarna meteen door naar onze volgende bestemming: Indonesië, Sumatra!

De foto's houden jullie tegoed, want het internet is momenteel zo traag als poppenstront