Indonesië - Maleisië

22 mei 2016 - Jerantut, Maleisië

Onze reis in Indonesië zit er helaas alweer op. Gisteravond laat zijn we aangekomen in Maleisië, Kuala Lumpur en dan hebben we nu nog iets minder dan drie weken te gaan! Op Flores hebben we de Komodo-tour gedaan en die mag ook zeker in de top drie! We hadden een uitgebreide dagtour op een mooie boot en ontzettend leuke gidsen. Er waren nog vier anderen mee op de tour en toevallig ook Nederlanders (normale personen dit keer). We vertrokken 8.00uur en gingen eerst snorkelen op twee locaties. Vanaf de boot gingen de gidsen eerst op zoek naar de manta's die in dit gebied leven. Ik dacht eigenlijk dat we roggen zouden gaan zien, maar dat bleek dus aanzienlijk anders te zijn dan een manta. De manta's kunnen wel vier meter breed worden en toen ik er een vanaf de boot voorbij zag zwemmen kneep ik hem wel even. Michael dook er nog net niet op, zo enthousiast wordt hij van het waterleven. De tweede snorkelocatie was bij een rots in het water. Omdat er langs de rots veel stroming is trekt dat veel vissen aan en zo werden we al snel omringt door honderden bijzondere vissen. Ook zagen we de gekke 'eenhoornvis' (is het Googlen wel even waard)

Na onze snorkeltrip (en een lunch en tussenstop op een prachtig onbewoond eiland) zijn we naar Rinca eiland gevaren. Dit is een van de Komodo eilanden waar de Komodovaranen in het wild leven. Dit eiland moet je bezoeken met een gids en we hebben de korte tour gedaan, want het was inmiddels alweer lekker heet. Die gigantische dieren (gemiddeld drie meter lang) bewegen zich het meeste in de ochtend dus we troffen veel slapende varanen aan. Als ze zin hebben kunnen ze een sprintje trekken van 20 km per uur en kunnen ze ,net als een slang, in één keer hun hele prooi naar binnen werken, dus we hielden maar gepaste afstand!

Vlakbij het Rinca eiland zijn de mangrovebossen en tegen zonsondergang worden de vleerhonden (niet echt zo groot als honden gelukkig) wakker en vliegen naar deze bossen vanuit hun grot om fruit uit de bomen te eten. Deze vliegtocht konden we vanaf zee heel mooi zien omdat ze dit met honderden tegelijk doen. Al met al een geslaagde dag!

Omdat Maleisië moderner is dan de andere landen (en ze zich meer aan verkeersregels houden) hebben we besloten een auto te huren voor een paar dagen om zelf het land te verkennen. Vanochtend zijn we vanaf Kuala Lumpur vetrokken en gaan nu langzaam onze weg vervolgen naar het oudse oerwoud van de wereld, de Taman Negara. Dit is voor één dag iets te ver dus hebben nu een overnachting in het stadje Jerantut. Morgen gaan we het oerwoud als het goed is via de Canopy walkway bezichtigen. Dit is een hangbrug in de toppen van de bomen op 50 meter hoogte. Ik hoop dat Michael het met mij trekt morgen, want dan gaan we zien of dit uitje een goeie combinatie is met mijn hoogtevrees...

1. Lenie:
    25 mei 2016
    Zo weer even genoten van jullie verhaal. En wat is alles snel gegaan. Geniet er nog van
  2. Frans Stork:
    25 mei 2016
    Tjonge jonge, wat zijn wij thuis ( behalve Stefan) jaloers op jullie wereldreis. Ben benieuwd naar de overige foto's. Ik heb twee toppers al gezien, die met de zeeschildpad tijdens een duik en die vulkaan in de ochtendzon. Over een week nog ff facetimen en dan wordt het al weer snel 9 juni. Nog veel plezier ondertussen en we zorgen dat er volle melk, haring en vers witbrood met roomboter en hagelslag klaar staat.