Chiang Mai

14 februari 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Chiang Mai is veel rustiger dan Bangkok en ons hotel ligt net naast het centrum. Ideaal dus. Zodra we waren ingecheckt ben ik meteen op bed gaan liggen om te pitten. 6 uur slapen in drie dagen was toch een beetje te weinig. Toen ik wakker werd was Sammy nergens te vinden. Later bleek dat ze beneden in een café was gaan zitten om haar verslaving te voeden (koffie). Rond een uur of 8 zijn we toen de stad ingelopen om te eten en de night bazaar te bezoeken. We hebben ons daar voor het eerst gewaagd aan het spel dat afdingen heet. Na het een aantal keer te hebben gedaan kan ik zeggen dat het ongeveer zo gaat: je vraagt hoe duur iets is - de man of vrouw noemt een bedrag- jij noemt het laagste bedrag dat je ongeveer kan bedenken en haalt daar dan nog 10 procent vanaf-  de man of vrouw begint te lachen- wij beginnen te lachen-  en dan is het ‘okay mister’. Het is dat je niet met knikkers kan betalen want zo goedkoop is het ongeveer allemaal.

De tweede dag in Chiang Mai hebben we eerst uitgeslapen en hebben toen ontbeten bij een soort van Amerikaanse diner. Eggs Bendict, chocolate pancakes and french toast voor omgerekend 5 euro. Vervolgens zijn we naar een 3D-museum gegaan. Ik was hier een beetje huiverig voor, maar ben toch maar ingegaan op Sammy haar enthousiasme. Ik heb haar wel duidelijk gemaakt dat ik geen 12 ben en dit geen schoolreisje is. Achteraf bleek het erg leuk te zijn, zoals te zien aan de foto’s.

Omdat we het lopen even zat waren hebben we toen maar een tuk-tuk gepakt. Afdingen op de prijs voor een taxi moeten we nog wel even oefenen, want we hadden blijkbaar de hoofdprijs betaald. Toen we bij het hotel aankwamen vroeg de chauffeur namelijk meteen of we hem die avond nog nodig hadden, of morgen? Overmorgen? Volgende week?