Hanoi - Halong Bay

30 maart 2016 - Hanoi, Vietnam

In Hanoi zaten we in de Old Quarter, het gezelligste gedeelte van de stad waar rond etenstijd voor elk eettentje kleine plastic krukjes en tafeltjes worden uitgestald op straat, waar je met de locals samen heerlijk kunt eten. Toen we bij ons hotel incheckte werden we meteen meegenomen door de jongen van het hotel, want hij moest nog ontbijten en wij ook, dus ja waarom niet gezellig samen! Dat scheelde ons ook weer geld, want als we alleen op stap waren gegaan betaal je vaak het driedubbele. Nu kostte het €4,- voor drie grote bakken noedelsoep met rundvlees.

Het verkeer hier in de straten is echt chaotisch en degene met voorrang is degene met het meeste lef en die het hardste toetert. Ze toeteren hier echt zonder enige reden en meer dan ik met mijn ogen kan knipperen. Om deze boodschap even kracht bij te zetten heb ik één minuut getimed in onze redelijk rustige straat: 33 keer..

Oversteken in landen zonder regels hebben we ondertussen helemaal onder de knie. Wachten tot er geen verkeer aankomt is onmogelijk dus de kunst is om in één gelijk tempo de straat over te lopen, zodat het verkeer je makkelijk kan ontwijken.

14 april hebben we onze vlucht naar Maleisië al geboekt om te zorgen dat we de beste ticketprijs hadden. Voor die tijd moeten we dus in het zuiden van Vietnam zijn, in Ho Chi Mihn city. Om van noord naar zuid te komen zijn er veel opties en een nachtbus is daar één van. De afstanden zijn hier behoorlijk groot en onze eerste bestemming naar het zuiden is Hué en 8 uur rijden. We hoorden alleen allemaal slechte verhalen dat ze de toeristen als vee behandelen en de buschauffeurs zich wakker zouden houden met drugs. De combinatie met het chaotische verkeer leek ons geen goed idee. Op dit moment zitten we dus op het treinstation van Hanoi te wachten op onze nachttrein. Deze doet er twee uur langer over, maar is wel veiliger en comfortabeler. Wel deel je een kamer met 2 anderen en zijn onze lengtes niet gemaakt voor de bedjes, maar ach het is weer een leuk avontuur.

Vandaag en gisteren hebben we een tour gedaan naar Halong Bay met een luxe boot waar we ook op overnachtte. We hadden erg leuk gezelschap en we werden de hele dag volgepropt met heerlijk Vietnamees eten. We hebben er ook nog gekajakt en (weer) apen gespot!