Koh Rong

18 maart 2016 - Sihanoukville, Cambodja

We zijn weer bijna een week verder en we zijn sinds gisteren weer van het prachtige eiland Koh Rong af. We hadden drie nachten geboekt en zouden daarna verder aankijken of we nog meer relax-tijd nodig hadden op dit eiland. Bij Paradise Bungalows zaten we in een houten hutje op palen vlakbij het strand

Zorgen dat je een dak boven je hoofd hebt en droog kunt zitten is bij het bouwen van deze hutjes volgens mij het belangrijkste doel geweest. Behalve het dak was alles behoorlijk 'tochtig' gebouwd. Je kon de vloer onder je zien en onze badkamer was half-buiten. Ik weet niet zeker of ze er zijn, maar zelfs een aap had een bezoekje kunnen brengen door die kieren. Gelukkig hadden we 's nachts wel een klamboe om ons voor het kleinere gespuis te beschermen...dachten we. De muggen hadden behoorlijk vrij spel bleek, aangezien ze zelfs via de vloer onder ons bed naar binnen konden, dus het was een verloren strijd met de nutteloze klamboe. Behoorlijk frustrerend in slaap vallen kan ik je zeggen (3 nachten lang). En wat een grap is muggenspray zeg.. Je kon de muggen ons bijna horen uitlachen.

Om het ontspannen (wat in de nacht dus ontbrak) te compenseren brachten we een bezoek aan het mooie en rustigste strand van Koh Rong; Long Beach. Dit lag precies aan de andere kant van het eiland en je kon er met een taxiboot heen of het stuk met de benenwagen afleggen. Wij, sportief als wij zijn, gingen wel even lopen. Vanaf ons strand moesten we eerst enkele trappen op naar het hoogstgelegen restaurant en vanaf daar ging de route door in een bospaadje. Bij het restaurant hebben we nog even een drankje gedaan en kochten twee literflessen water voor onderweg. Hij had geen kleine flesjes helaas, maar de barman, die eerst al bedachtzaam naar onze slippers keek, zei dat we hem later zouden bedanken voor die flessen. We hoorden dat het een "45 minute walk" zou zijn, maar er was ons niet gezegd wát voor een weg precies. Het bospad begon redelijk relaxed, maar na een tijdje werd het steeds dichtbegroeider jungle-pad en ging ik ook maar wat beter checken waar ik mijn voeten neerzette, voor ik op een beest zou stappen. Toen ik deze informatie deelde met Michael mocht ik voorop lopen (held). Halverwege de klim veranderde het smalle pad ook nog eens in een rotspartij naar beneden. Hiervóór vloekte Michael al redelijk en zweette we ons een slag in de rondte en was er al anderhalve liter water op (bedankt barman), maar nadat Michael zijn enkel voor de vierde keer bijna brak was hij er helemaal klaar mee. Nadat Michael zijn stoom had afgeblazen (lees: zijn tas de bosjes in had gesmeten en ik mijn lach probeerde in te houden) zette we het laatste rustigere stuk voort, met aan het eind van de rit (gelukkig!) een mooi strand. Aan het eind van de middag hebben we de taxiboot terug genomen.

Morgenochtend nemen we de bus terug naar Phnom Penh, omdat we vanaf daar makkelijk de bus naar Siem Reap kunnen pakken. Je zou ook vanaf Sihanoukville (waar we nu zitten) een directe bus naar Siem Reap kunnen nemen, maar dan zit je in een bus waar de buschauffeur in één keer een rit van 12 uur maakt. We vonden de snellere rit onze levens niet waard, dus hebben de best aangeschreven busmaatschappij genomen met twee chauffeurs, voor een paar dollar meer. En we zitten in een chille bus en niet weer een in een 'minivan' waar 15 mensen ingepropt worden plus een scooter.. (jup, ook gebeurd)

1. Miwwie:
    18 maart 2016
    Tip van de dag: prop de onderkant van de klamboe onder je matras? xxxxx
    LOVE jullie verhalen <3
  2. Lenie:
    21 maart 2016
    Wat heb ik weer genoten van jullie verhalen. En wat maken jullie veel mee prachtig allemaal. Wij kijken weer uit naar het volgende verhaal