Luang Prabang

22 februari 2016 - Luang Prabang, Laos

[Michael]
De tweede dag was het vroeg opstaan om de bootreis te vervolgen. Na een aardig karig ontbijt, van geroosterd brood met boter en ongeveer een vierkante cm aan ei, werden we om 7:30 uur terug op de boot verwacht. We hebben deze keer twee stops gemaakt. De eerste stop was bij een grot met boeddha beelden. Hier is ook alles wel mee gezegd. De tweede stop lag meer in mijn straatje: Lao Lao whisky proeven. Het klinkt specialer dan het is, want uiteindelijk bleek het rijstwijn te zijn. Nadat Sammy bijna alle flessen had omgegooid tijdens het filmen van de speciale whisky, vervolgden wij onze reis.

Om 16:00 uur kwamen we aan in Luang Prabang. De stad oogde meteen al anders dan de andere steden waar we tot nu toe zijn geweest. Niet alleen zien de gebouwen er hier anders uit, maar er hangt ook een gemoedelijkere sfeer. We hebben daarom besloten hier in plaats van twee, vier dagen te blijven.

De volgende dag hebben we voor het eerst een scooter gehuurd om naar de Kuang Si watervallen te gaan. Er werd ons aangeraden om hier voor 9 uur naartoe te gaan, omdat je anders struikelt over de Chinezen. 5 voor 9 hebben we onze prachtige helmpjes opgedaan (als enige) en zijn we vertrokken. Na een rit van drie kwartier waren wij er als een van de eersten. Het water bleek echt kraakhelder en van aangename temperatuur te zijn. Omdat Sammy zich al had voorgenomen dat er een filmpje moest komen van iemand die van de waterval in het water sprong, werd de GoPro op mijn borst gebonden en werd ik met de woorden “je kan hier prima springen”, naar de rand gestuurd. Ik schrijf dit stukje dan ook terwijl ik met twee gebroken benen in het ziekenhuis lig.

(nee hoor grapje pa, het filmpje is mooi geworden)

[Sammy]
Ook leuk om nog even te vertellen is dat ik ook nog het geniale idee had om na de laatste waterval de steile heuvel op te klimmen, waarvan ik ergens had gelezen dat het de moeite waard was, eenmaal boven. Met 30 graden inspanning leveren is op zich al vermoeiend, maar een steile heuvel op zonder trap is weer next level. Eenmaal boven (bezweet en uitgeput) konden we via bamboe-bruggetjes over het water, maar door de dichtbegroeide rand kon je niet heel goed in de verte kijken. Een domper dus..We vroegen aan een vrolijk meneertje (die letterlijk de stenen aan het schoonvegen was in een natuurgebied) of er nog een normale route naar beneden was, want terug durfde en wilde we sowieso niet meer die steile heuvel af. Hij vertelde dat er een ‘easy way’ was en wees rechtdoor, dus wij vervolgde onze weg. Bij een T-splitsing gokte we op het brede zandpad, want de bordjes gaven niks in het Engels aan. Dit was dus de verkeerde afslag en achteraf bleek dit wel een paar kilometer omlopen te zijn. Op zich geen verkeerde wandeling, maar wel als je iemand mee hebt die een miskoop op de markt heeft gedaan door slippers te kopen die je voeten laten bloeden.

(Michael is inmiddels voorzien van nieuwe slippers)

Morgen reizen we af naar Vang Vieng en daarna bezoeken we de hoofdstad van Laos, Vientiane. Dit ligt ongeveer in het midden van Laos en het idee was eerst om daarna weer terug het noorden in te gaan om daar de oversteek te maken naar het noorden van Vietnam. Omdat we voor Laos toch bijna drie weken hadden berekend, lijkt het ons toch interessanter om door het zuidelijke, minder toeristische, gedeelte van Laos onze weg te vervolgen en op het zuidelijkste puntje over te stappen naar Cambodja in plaats van Vietnam. Geen idee of het een interessantere route wordt, maar we laten ons graag verassen!

1. Lenie:
    22 februari 2016
    Zo dat was weer een prachtig verhaal wat jullie weer neergezet hebben. Jullie hebben in zo een korte tijd al aardig wat beleefd. Sammy niet al te gevaarlijke dingen Michael laten doen he hahahahah.
  2. Miwwie:
    22 februari 2016
    OMG, jullie schrijven wel erg leuk hoor! Lig hier helemaal in een deuk.
    Jullie missen hier de heerlijk verfrissende regen en het grauwe weer. Jammer, maar je moet keuzes maken in het leven ...
    Ik blijf jullie volgennnnnn :-) x